Все, що ви хотіли знати про MPEG-4/DivX
Своєю популярністю і поганої репутації DivX повинен бути вдячний піратам та Інтернет. Завдяки цьому революционному формату фільми можуть розповсюджуватися через Мережі, а двогодинна Відеопрограма в гарній якості легко поміститься на стандартний CD. Тому, коли мова заходить про DivX, редактора видань хапаються за серце і просять журналістів: «тільки не пишіть про те, як переконвертувати DVD в DivX, а то у кіностудій і правозахисних організацій починається напад печії». Однак, наша стаття про те, що DivX використовують аж ніяк не тільки пірати. Хоча саме походження формату було історією хака, сьогодні DivX справедливо називають «MP3 для відео». І також як у свій час MP3 знайшов собі місце в індустрії мобільних розваг і пристроях домашньої електроніки, DivX починає прокладати свій не менш успішний шлях у цьому напрямку.
DivX - це синонім мобільних і стаціонарних додатків майбутнього в області цифрового відео. Формат визнали відомі виробники - технологічні лідери. Зараз йде його активне впровадження в електронні пристрої - від стаціонарних DVD-програвачів до мобільних телефонів, від пристроїв цифрового телебачення до кишенькових ПК.
Компанії-лідери у виробництві побутової електроніки, такі як Sony, Philips, Matsushita, що працюють над створенням стандарту цифрового кіно на базі MPEG-4. Ряд телекомунікаційних операторів використовують стандарт MPEG-4 для передачі відео в мобільних мережах. На ринку вже доступні пристрою на базі спеціалізованих чіпсетів для відтворення DivX.
Непорозуміння з форматами і кодеками
Як показує практика, навколо MPEG-4 та DivX завжди утворюється багато плутанини. Найбільш часто зустрічається заблуждение - Avi, DivX і MPEG-4 - це одне й те саме. AVI і MKV - це контейнери (формати файлів), або іншими словами сховище та упаковка даних. У той час як DivX або XviD - це кодеки, то є способи та реалізація шифрування для запису відео в файл, і розшифровки інформації, відповідно, для відтворення вже записаних файлів. MPEG у свою чергу описує і кодеки та способи зберігання.
Кодеки
Кодек (сoder-decoder) - це спосіб і реалізація шифрування для запису відео у файл, наприклад в AVI, і розшифровки інформації, відповідно, для відтворення вже записаних AVI файлів.
Найбільш популярні на сьогодні комерційний кодек DivX. Конкуренцію йому складає некомерційний XviD (відповідно, назва вийшло зворотним написанням DivX).
Контейнери
В часи широкого розповсюдження Windows 3.1x компанією Microsoft був створений контейнер AVI для зберігання синхронних аудіо-відео даних. AVI - це абревіатура від Audio Video Interleave (чергування аудіо та відео). AVI є формат-контейнером, який може містити відео / аудіо дані, стиснуті з використанням різних комбінацій кодеків. Так, якщо файли MP3 і JPG отримані з використанням тільки одного виду компресії даних (MPEG Audio Layer 3 и JPEG), то AVI-файл може містити різні види компрессірованних даних (наприклад, DivX для відео і MP3 для аудіо). Всі AVI файли виглядають однаково «ззовні» (мають розширення. AVI), але «всередині» вони можуть суттєво відрізнятися.
З моменту створення AVI минуло багато часу, і сьогодні це найбільш загальновідомий формат для представлення відео. Зростання його популярності багато в чому сприяло поява DivX.
MKV - менш популярний, ніж AVI формат-контейнер. Свою назву він отримав при скороченні російського слова «Matryoshka», який у символічній формі відображає принципи його роботи. Основною перевагою MKV є його повна відкритість. MKV має ряд переваг перед AVI, однак, за останньою інформацією DivX Networks, що є лідером у розробці та просування нових форматів, планує використовувати новий контейнер, який буде побудований все-таки на основі AVI.
Історія MPEG
MPEG (Moving Pictures Experts Group) - це назва експертної групи ISO, яка працює над створенням стандартів кодування і стиснення відео-та аудіо-даних. Стандарти, підготовлені комітетом, отримують таку ж назву.
Першим на ринку з'явився стандарт MPEG-1. Він був розроблений у 1992 році для компресії відео на CD-ROM і ліг в основу Video-CD. Якісні параметри відеоданих, оброблених MPEG-1, багато в чому аналогічні звичайному VHS-відео, тому цей формат застосовується в першу чергу там, де незручно чи непрактично використовувати стандартні аналогові Відеоносії. Формат отримав велике поширення в Азії і серйозно потіснив VHS-пристрої.
У стандарті MPEG-2 в порівнянні з MPEG-1 доданий багатоканальний звук, збільшена дозвіл зображення, покращено якість кодування. В результаті, MPEG-2 отримав широке поширення в супутниковому телемовленні та індустрії DVD.
MPEG-3 повинен був стати новим стандартом, але в підсумку лише трохи розширив можливості MPEG-2.
Воістину революційним є MPEG-4, розробка якого була офіційно завершена в 1998 році. Але так як MPEG-4 - це, по суті, набір інструментів, то вони розширюються і доповнюються. Останні подібні доповнення до стандарту були зроблені у травні цього року. Він став розширенням MPEG-1 і MPEG-2 і несе в собі багато новаторських рішень, далеко не всі з яких поки знайшли застосування в пристроях і медіаконтенту.
MPEG-4
Стандарт MPEG-4 задумувався як спосіб передачі потокових медіаданих, в першу чергу відео, по каналах з низькою пропускною здатністю. Несподівано він завоював популярність у користувачів, завдяки тому, що дозволив розміщати повнометражні фільми тривалістю півтори-дві години в гарній якості всього на одному компакт-диску і здійснювати обмін відео-файлами в Інтернет.
Стандарт MPEG-4 задає принципи роботи з цифровим представленням медіаданих для трьох областей: власне інтерактивного мультимедіа (включаючи продукти, що розповсюджуються на оптичних дисках і через Мережу), графічних додатків (синтетичного контенту) і цифрового телебачення - DTV. Фактично формат задає правила організації середовища, причому середовища об'єктно-орієнтованої. Він має справу не просто з потоками і масивами медіаданих, а з медіаоб'ектамі.
При одному і тому ж бітрейте і певних умовах кодування, якість зображення фільму в MPEG-4 можна порівняти чи навіть краще, ніж у випадку застосування MPEG-1 або MPEG-2. Алгоритм компресії відео в MPEG-4 працює за тією ж схемою, що і в попередніх форматах. При кодуванні вихідного зображення кодек зберігає ключові кадри, а замість збереження проміжних - прогнозує і зберігає лише інформацію про зміни в поточному кадрі стосовно попереднього. Отримана таким чином інформація міститься у файл. Компресія звуку найчастіше виробляється у формат MP3, Ogg Vorbis, WMA. Однак можливе використання будь-якого кодека, аж до застосовуваного в DVD шестиканальний AC-3
Історія появи DivX
Оригінальний кодек DivX ;-) 3.11 Alpha є зламаних версій MPEG-4 Version 3 (MP43c32.dll). Автори патча, відомі під прізвиськом MaxMorice і Gej, опублікували його у вересні 1999 року на своєму Web-сайті. Смайлик у назві з'явився невипадково. У той час американська компанія Circuit City намагалася просувати на ринку відеосистеми Digital Video Express (DIVX) на основі Pay-per-View (оплата за перегляд). Бізнес-ідея - продаж фільмів на компакт-дисках, вартість яких була б невисока, але для повторного перегляду необхідно було вносити плату. Тоді зламати систему захисту Digital Video Express було метою багатьох американських хакерів. До того, як це вдалося зробити, DivX зникла з ринку з економічних міркувань, а французькі програмісти MaxMorice і Jerome "Gej" Rota увічнив її в назві нового формату.
У січні 2000 року була створена наступна версія DivX - 3.22 або 3.11 VKI (Variable Keyframe Interval). У ній були поліпшені алгоритми декодування і надійність. У травні на світ з'являється компанія DivX Networks, яку заснував Gej разом з колишнім директором MP3.COM Джорданом Грінхоллом і Джо Бездеком. У липні DivX Networks запускає проект Majo, в рамках якого в січні 2001 р. з'являється OpenDivX. OpenDivX несумісний з 3.11 і не має з ним нічого спільного окрім назви. У серпні 2001 р. DivX Networks випускають власний DivX 4.0 і заморожують Open Source. До кодека версії 4.12 всі попередні версії були гірше, ніж DivX ;-).
У березні 2002 р. з'являється перша комерційна версія DivX 5.0x. Безкоштовний базовий варіант створює відеопотік, відповідний сертифікованої ISO версії формату MPEG-4. У той час як комерційна версія Pro в повному обсязі підтримує Global Motion Compensation, B-Frames (кадри, закодовані з опорою на два кадру, B = Bi-directional) і QPel (позначення способу відновлення руху, Q = 1 / 4).
Влітку 2003 року DivX Networks оголосила про вихід кодека 5.1, який завдяки реалізованої технології оцінки візуальних кадрів дозволяє при менших бітрейт отримувати кращі результати, ніж при використанні попередніх версій. Цей кодек покращить якість відтворення фільмів на «слабких» комп'ютерах і на побутових пристроях.
У 2004 р. очікується вихід версії DivX Q, яка за заявою розробників повинна бути вдвічі ефективніше поточної 5.1x.
Крім того, DivX Networks планує створити рішення «з одних рук». В якості контейнера для відео та звукової доріжки (основні причини несумісності) планується використовувати власну розробку. На думку DivX Networks, формат AVI надає оптимальний варіант для сховища, але вимагає невеликих доробок. Ведуться переговори з ліцензування та звукового формату.
Паралельно незалежною командою на основі OpenDivX був створений формат XviD, який менш популярний.
Формати звуку в MPEG-4
Звукова доріжка в MPEG-4 може бути моно, стерео і навіть багатоканальної AC3, аналогічно використовується у DVD. Підтримуються формати звуку: MP3, Ogg Vorbis, WMA, ACC, VGF, AC3 та інші.
Найбільш популярний MP3 (коментар від Дуже злого Редактора: правильніше було б сказати MPEG-1 Layer3, але не можна не визнати, що встановилось сьогодні назва все-таки MP3). В даний час в чистому вигляді MP3 підтримують акустичні системи і всі сучасні DVD-програвачі, налагоджено випуск кишенькових пристроїв і магнітол автомобілів, програють MP3. Таким чином, MP3 став першим масово визнаним форматом зберігання аудіо після CD-Audio. Незважаючи на те, що MP3 з'явився досить давно, більш нові формати, що претендують на його місце, поки не змогли досягти такого ж рівня популярності. Це стосується і розробки WMA (Windows Media Audio) від Microsoft, і VGF - спільного дітища японських фірм NNT і Yamaha, і MPEG-2 AAC (Advanced Audio Coding - передове кодування звуку) - однієї з спроб вдосконалювати MP3.
Єдина по справжньому реальна «загроза» MP3 виходить сьогодні від нового формату Ogg Vorbis. Ця розробка спочатку повністю відкрита та безкоштовна і має великий потенціал. В порівнянні з MP3 формат Ogg Vorbis має кращу якість звучання при тому ж розмірі файлу. Про його популярність свідчить і той факт, що Ogg Vorbis також як і MP3 вийшов за межі комп'ютера та підтримується деякими побутовими аудіосистема.
Пристрої для програвання MPEG-4
Безумовним лідером був і залишається комп'ютер. Незручності, пов'язані з таким способом перегляду фільмів очевидні. Не можна зручно розташувавшись на дивані з пультом в руках і насолоджуватися переглядом. Потрібно чекати завантаження, поле зору обмежено дисплеєм, звук 5.1 доступний далеко не кожному і так далі і тому подібне. Кожен може знайти в своїй конфігурації безліч причин, чому непогано було б мати для себе спеціалізоване пристрій.
Напрошується резонне запитання: а чому б, наприклад, звичайний DVD-програвач, не оснастити можливістю програвання DivX? Однак, як можна переконатися, прочитавши історію DivX єдності в форматах і рішеннях немає. Це основна складність і головне перешкоду для виходу DivX за межі комп'ютерної індустрії. Немає рівних ПК в питанні гнучкості рішення. ПК обмежений тільки потужністю процесора і досконалістю конфігурації в можливості знайти спосіб для відтворення будь-якої комбінації відео та аудіо форматів, а також для будь-яких установок кодування знайти рішення у вигляді кодека або налаштувань програми перегляду.
Користувачі мобільних додатків або стаціонарних рішень на базі спеціалізованих чіпів не мають такої розкоші, їм доводиться надіятися на прозорливості виробників і на можливість оновлення програмного забезпечення для нових версій кодеків. Природно, поки що немає жодного рішення поза ПК, яке могло б читати абсолютно всі формати.
Тому що бажають дивитися на екрані ТБ «піратську» колекцію за допомогою стаціонарного плеєра навряд чи коли-небудь отримають ідеальне рішення. Відповідь виробника буде таким: використовуйте ті чи інші установки програми кодування для прийнятного результату. Як правило, це відмова від розширених можливостей MPEG4 таких як QPEL, GMC при запису фільмів, а також деякі обмеження на формати звуку.
У будь-якому випадку це не повинно стати перешкодою при виборі DVD-програвача для ентузіастів домашнього відео, а також тих, хто хоче мати техніку за останнім словом з максимальними можливостями.
DivX фільми не поступаються за якістю DVD, але у виробництві значно дешевше і компактні. Багато сучасних камкордери і цифрові камери пропонують можливість створення DivX відео, а також існує велика кількість програм для обробки і запису відео в цьому форматі.
Для програвання DivX зараз можна знайти і мобільні пристрої. Наприклад, мобільний плеєр на основі компактного жорсткого диска з 3,8 дюймовим екраном фірми Archos, огляд якого є на iXBT.com. Або MP3 плеєр із вбудованим екраном Thomson Lyra. Xoro також планує представити подібний плеєр з широкоформатним екраном з діагоналлю 5.8 дюйми.
Але локомотивом ринку все ж таки будуть стаціонарні DVD-програвачі з розширеними функціональними можливостями.
DVD-програвачі з функцією MPEG-4 DivX
Ми говоримо про широко доступних DVD-плеєрах за ціною до 250 дол, які сьогодні можна знайти на полицях магазинів електроніки, а в Західній Європі вже і в звичайних супермаркетах. Можливість відтворення на таких програвачах файлів MP3 і JPEG є стандартом. Але так було не завжди. Перші DVD-програвачі працювали тільки з DVD-форматом, VCD і Audio CD. У нас є всі підстави вважати, що в найближчий рік, функція відтворення DivX стане стандартною для всіх шірокодоступних плеєрів на ринку.
А що ж сьогодні? Перші DVD-програвачі з підтримкою MPEG-4 з'явилися на початку 2003 року від фірми KISS Technologies за ціною близько 500 дол Така ціна не могла залучити широкі маси користувачів, тому великого ентузіазму на ринку вони не викликали. Докорінно ситуація змінилася, через кілька місяців після появи другої хвилі більш дешевих плеєрів, категорії $ 200-250. Так, приміром, на виставці CeBIT-2003, німецька компанія MAS Elektronik AG анонсувала продукт Xoro HSD 400 (підтримка 3.11 і вище, вбудований декодер звуку 5.1, VGA-вихід) всього за 250 дол
Ринок повернувся в бік DivX. У пресі було опубліковано безліч статей, присвячених перспективам MPEG-4 та DivX у побутовій техніці. Розгорілися жаркі дискусії. В результаті сьогодні на ринку доступи DVD / MPEG-плеєри від декількох виробників, попит на них настільки високий, що вони є дефіцитом як у Європі, так і в Росії.
На сьогодні три виробника пропонують чипсети для виробництва DivX-плеєрів: Mediatek, ESS Technology і Sigma Design. Sigma історично була першою і знімала вершки близько року. Однак, на сьогодні ESS є безумовним лідером на цьому ринку. ESS Vibratto пропонує потужне доступне рішення для програвання всіх популярних форматів та кодеків (в тому числі і старого 3.11). Крім цього, на базі чіпа від ESS, на відміну від Sigma, може бути реалізовано 6-канальне декодування звуку Dolby Digital.
Сучасні популярні плеєри, реалізовані на мікроконтролерах ESS з підтримкою DivX
Philips 737 - стильний плеєр (вбудований декодер 6-канального звуку не встановлений)
Xoro HSD 311 - популярний доступний DivX плеєр з підтримкою 6-канального звуку
Xoro HSD 400 Plus - модифікація 311 у стильному дизайні з караоке і виходом VGA (прогресивна развертка PAL / NTSC), є послідовником Xoro HSD 400 Xoro HSD 410
На форумах часто згадується DVD плеєр JVC XV NP1. Однак, на жаль, цей плеєр відтворює MPEG-4 фільми тільки на картах пам'яті.
Резюме
DivX - це прогресивна реалізація формату MPEG-4. Він пропонує значно більш високу ступінь стиснення відео і несе ряд революційних нововведень. Області застосування MPEG-4 включають мультимедійні додатки для мобільного використання і Інтернет, цифрове телебачення, домашнє відео і мобільний зв'язок. З появою спеціалізованих процесорів стало можливим створення недорогих універсальних стаціонарних і мобільних програвачів, які крім DVD-фільмів і відомих форматів програють також і файли на основі формату MPEG-4. На сегоднящній день ціна, характеристики та сумісність плеєрів з форматами досягли того рівня, при якому купівля має сенс для всіх ентузіастів домашнього відео.
Коментарі від Дуже злого Редактора:
У мене, як і у багатьох моїх колег, є думка, що DivX не був вчасно оцінений виробниками DVD-плеєрів і, в результаті їх повільність і вичікувальну позицію, запізнився з виходом на масовий ринок і, по ситуації на сьогодні, начисто програв бій DVD -формату в особі недорогих DVD-плеєрів початкового рівня ($ 80-100).
В даний момент дводисковий MPEG4-фільм з 5.1-звуком коштує в роздробі в Росії стільки ж, скільки і одношаровий DVD-Video фільм ($ 5-6). При цьому у DVD-дисків немає проблем зі зміною диска при перегляді, сирими прошивками плеєрів, несумісністю версій кодеків, гальмувань і артефактів при перегляді.
Моє резюме таке: побутові MPEG4/DivX-плеери і диски з фільмами в цьому форматі безумовно зміцнять позицію і займе свою нішу на ринку, але от чи стануть такими ж масовим у побутовій сфері, як побутові DVD-Video плеєри та диски (засновані на MPEG -2 відео, плюс звук DolbyDigital 5.1) - це дуже велике питання, відповісти на який зможе лише час.